Ponad 80 proc. przedsiębiorstw odnotuje znaczącą porażkę w pierwszych dwóch latach istnienia? Co zrobić, żeby Twoja firm

Startując z własną firmą czy z nowym projektem rozpoczynasz nową podróż. Podróż, do której warto się dobrze przygotować. Nadawanie kształtów temu co wymyślisz jest jednym z najważniejszych etapów. Ten proces jest trudny, zwłaszcza kiedy robisz go pierwszy raz, a ryzyko popełnienia błędu jest ogromne.

Ludzie pracujący w światowych organizacjach mają często okazję zapytać innych osób w przypadku napotkanych problemów. Jest to często szef, czy współpracownik. Wiele z nich ma specjalne programy mentoringowe. Wszystko po to, żeby wyeliminować ryzyko błędu, które często może wiele kosztować całą organizację.


Co jednak, kiedy startujesz ze swoją własna firmą? Robisz to pierwszy raz, bez doświadczenia, z ogromnym zapałem i chęcią do działania? Jednocześnie rynek jest nieubłagalny i wymaga od Ciebie bycia wytrawnym strategiem, marketingowcem ogarniającym dodatkowo social media, informatykiem, liderem, sprzedawcą, finansistą i recepcjonistą w jednym.

Jak żyć? Zapytałby wówczas klasyk.

A niespodzianki czyhają za każdym rogiem. To Ty ryzykujesz bardzo wiele, anie Twoi pracownicy i to Ty możesz bardzo wiele stracić. Strach paraliżuje Twoje decyzje, a niepewność jurta powoduje, że stajesz się bardzo zachowawczy. To nic, że masz bardzo dobry pomysł i wizję na przyszłość swojej firmy, kiedy wszystko to możesz stracić w ciągu 2 pierwszych lat.

A statystyki są nieubłagane. Niezależnie od kultury, kraju czy branży 80 proc. nowych przedsięwzięć upada w ciągu pierwszych 2 latach swojej działalności, a 98 proc. nie dotrwa swoich dziesiątych urodzin!

Szokujące?

I to wcale nie z powodu złego pomysłu czy doskonałej wizji, ale właśnie przez niedostateczne doświadczenie w podstawowych obszarach działalności firmy.

Dlaczego w ciągu pierwszych 2 latach? Dlatego, że te pierwsze dwa lata są
kluczowe dla jej rozwoju. W tym czasie podejmujesz najważniejsze decyzje i jednocześnie musisz nauczyć się tylu nowych rzeczy. Kiedy podejmujesz je bez doświadczenia, są one obarczone ogromnym ryzykiem, ryzykiem, które może kosztować Twoje być albo nie być, Twoje finanse, Twój byt, o który tak bardzo walczyłeś.

Dodatkowo zajmując się dosłownie wszystkim nie masz czasu na strategie, na to, żeby te najważniejsze decyzje, często rangi ‘być albo nie być’ podjąć.

I co się dzieje?

Podejmujesz je w tak zwanym międzyczasie. A rynek pędzi do przodu i choćbyś krzyczał „zaczekaj!”, on nie zaczeka. Biegnie do przodu zostawiając coraz większy dystans między Twoim pomysłem, a otaczającą Cię rzeczywistością.

Co zrobić, żeby już na samym początku zabezpieczyć się przed taką sytuacją już teraz?

Możesz uczyć się sam, wybierać kursy, szkolenia lub też studia w danym kierunku, lecz wtedy pojawia się pytanie kiedy i od czego zacząć, przecież pali się wszędzie?

Z drugiej strony wielcy tego świata: Steve Jobs rzucił Studia w ciągu pierwszych 6 m-cy, Bil Gates opuścił Harvard, żeby rozwijać Microsoft, Evan Williams (współzałożyciel Twittera) po 2 latach zrezygnował i wielu innych podobnie. Nikt jednak nie pisał, że każdy z nich stworzył swój prywatny uniwersytet szyty na miarę ich potrzeb właśnie w postaci mentorów. I to nie rzucenie studiów, a mentorzy byli jednym z kluczowych warunków ich sukcesu.

Dlatego odpowiedzią jest doświadczony mentor. Taki, który odpowie na większość twoich pytań. Taki, który pokieruje we właściwą stronę i wreszcie taki, który ma doświadczenie w zarządzaniu firmą i odniósł na tej płaszczyźnie sukces. Mentor pokaże Ci inną perspektywę, często taką, którą w natłoku zadań i zmartwień sam nie dostrzeżesz.

Czy wiesz, że zatrudniając mentora, zwłaszcza w ciągu pierwszych 2 lat trwania biznesu czy projektu znacząco zwiększasz prawdopodobieństwo osiągnięcia sukcesu Twojego projektu.

Jakie cechy wobec tego powinien mieć Twój dobry mentor?

1. Powinien być interdyscyplinarny w biznesie, tak, żeby mógł spojrzeć na działanie Twojej firmy z większej perspektywy (tylko wówczas będzie miał możliwość oszacować wpływ decyzji na całość funkcjonowania biznesu)
2. Powinien być kreatywny, zauważać rzeczy niezauważalne gołym okiem dla Ciebie,
3. Powinien być praktyczny i umieć idee wcielać w plany
4. Powinien umieć dobrze zarządzać ryzykami i szansami
5. Powinien zadawać Tobie odważne pytania i mówić jak jest, a nie to co chciałbyś usłyszeć. Żeby mógł to zrobić powinien być dyskretny, a pomiędzy nim, a Tobą powinna być tzw. chemia. Wiele rozmów biznesowych jest bardzo delikatnych i ogromnej wagi, często wchodzących także w sferę osobistą.

Gdzie możesz znaleźć taką osobę?

Rozglądnij się dookoła. Jak zaczniesz szukać na pewno znajdzie się kandydat. Powiedz znajomym, że potrzebujesz mentora. Wiele organizacji oferuje możliwość skontaktowania z odpowiednimi i kompetentnymi osobami, chociażby w instytucjach wspierających przedsiębiorczość czy platformy start-upowe. Coraz więcej miast organizuje programy mentoringowe dla młodych przedsiębiorstw.

Dlatego szukanie zacznij od siebie. Miej oczy szeroko otwarte, komunikuj taką potrzebę i zacznij szukać. Gwarantuję Ci, że kiedy będziesz na to gotowy odpowiedni mentor się pojawi.

W moim życiu już nie raz tak było…

Pamiętaj - You Can Business!
Trwa ładowanie komentarzy...